10.12.2020 | Zprávy

Zakladatel společnosti UBC s.r.o., jednoho z největších tuzemských prodejců koupelnového vybavení - Jiří Ježek. Při příležitosti předávání ocenění Osobnost roku jsem Jiřímu Ježkovi položil několik otázek.  

Co vás přivedlo k podnikání? Vaše firma vznikla v roce 1991. Který rok byl pro růst vaší firmy zásadní?  

Motiv pro moji podnikatelskou dráhu byl v mém věku prozaický a věřím, že podobný impulz měla spousta ostatních kolegů a kolegyň. Podnikat jsem začal prostě proto, že jsem si přál být svým vlastním pánem a nechtěl jsem nad sebou mít nikoho, kdo by mi říkal, jak a co mám dělat. 

Původně jsem začínal s půjčovnou hudebních CD. Když jsem přijel do Vídně, abych je nakoupil, dostal jsem nabídku, jestli bych nechtěl prodávat vodovodní baterie. Zkusil jsem to a za relativně krátkou dobu jsme v Letňanech otevřeli vůbec první koupelnovou prodejnu v Praze. Do té doby byli lidé zvyklí na prodej umyvadel v kovomatech či v železářstvích a my jsme najednou přišli s koupelnovým studiem. To mělo tenkrát asi čtyřicet metrů čtverečních. Lidé v té době absolutně nebyli zvyklí, že u nás si mohou koupelnu prohlédnout a objednat si z ní jen to, co se jim líbí. Většinou chtěli vystavenou koupelnu rovnou zaplatit, celou naložit do auta a odvézt domů. Je pravda, že v té době se nedalo nic sehnat a po všem panovala neuvěřitelně veliká poptávka. Většinu času jsme čekali na zboží z Rakouska, a když dorazilo, vyprodali jsme ho za den nebo dva. Tyhle časy se už pochopitelně nevrátí. Dneska se o zákazníky musíme špičkově postarat, abychom si zachovali jejich přízeň, což se nám naštěstí daří.

Jak jste se dostali k vlastní výrobě?

V tom figurovaly dva základní faktory. Cena a nedostatek zboží. České výrobky byly obtížně sehnatelné a ty zahraniční byly několikanásobně dražší. Na trhu vládl všeobecný nedostatek dodavatelů. Z toho důvodu jsme se z maloobchodu přeorientovali na velkoobchod a ten nás dovedl k výrobě. Začali jsme například vyrábět hydromasážní vany, kterých byl na trhu nedostatek. Ty jsme nejprve dělali z dodaných komponentů. Ty jsme postupně zdokonalovali, a nakonec jsme si začali vyrábět vlastní elektronické ovládání, trysky, osvětlení apod. V roce 1996 jsme otevřeli kompletní novou výrobu akrylátových van pod značkou Polysan. Tato výroba funguje neustále a máme přes sto různých forem vanových velikostí a tvarů. Od roku 2001 vyrábíme i koupelnový nábytek a výrobu dále úspěšně rozvíjíme. Z celkového počtu našich zaměstnanců, kterých je 160, pracuje polovina ve výrobě a polovina v obchodě.

Jaká část sortimentu je dlouhodobě obchodně nejúspěšnější?

Nemohu říci, že by nějaká složka našeho portfolia významně vyčnívala nad ostatní. Naše nabídka se skládá především z těchto sekcí: vodovodní baterie a doplňky, sanitární keramika a nábytek, vany a sprchové zástěny a v menší míře španělské obklady a dlažby. 

Jak pro vás vypadá rok 2020 ohledně prodejů a jak se na nich podepsala kovidová situace?

Je mi velmi líto firem, které se z podstaty jejich podnikání téměř zastavily. Stavební sektor naštěstí natolik destruktivně zasažen nebyl a někteří naopak dokonce posílili. Máme to štěstí, že jsme mezi nimi. Kvůli karanténě a celkovému zpomalení lidé najednou měli čas na opravy a rekonstrukce. Peníze, které nemohli utratit za zahraniční dovolenou, často investovali do svých domů a bytů. To se projevilo i na našich prodejích, které se zvýšily.

Podle čeho vybíráte, jaké produkty zařadíte do výroby? Inspirujete se v zahraničí? Spolupracujete s nějakými známými designéry?

Ano, s designéry spolupracujeme, otevírají se nám tím nové pohledy na naše výrobky. Jedním z těch známějších je například Jiří Španihel, který nám pomáhal s vývojem van a sprchových panelů. Hodně produktů si také vyvíjíme i definujeme sami. 

Chystáte na rok 2021 něco zvláštního? 

My něco vyvíjíme prakticky neustále, novinek bude určitě hodně. Jako příklad bych uvedl sérii sprchových zástěn Architex, u kterých není vidět uchycení skla, protože je zakomponováno do obkladů. Vidět je tedy pouze čisté sklo bez jakýchkoli hliníkových profilů. Skla je možné fixovat i do stropů čímž vzniká velmi efektní řešení.

Připravujeme také nové koupelnové galerky, které jsou zapuštěné do zdi. Jsou velmi jednoduché na instalaci, svítí a vypadají jako zrcadlo. Na první pohled člověka ani nenapadne, že se dají otevřít, a přesto nabízejí hodně úložného prostotu. Naši zákazníci se rozhodně mají na co těšit!

Martin Kubín

 

Předchozí článek   99 / 98   Následující článek